reklama

Virtus (poviedka)

Vždy som po tom túžil a teraz keď to prišlo, som vydesený. Je to priveľká zodpovednosť. Som jej hodný? Je jej vôbec niekto hodný? No, niekto asi áno, ale ja ťažko. No ale mám, čo som chcel.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Kto by to bol povedal, že to ľudstvo dokáže vymyslieť tak skoro. Program, ktorý dokáže predvídať výroky ľudí. Je pochopiteľné, že ho chcú využiť najprv pre politické účely. Napokon, na politikoch bol aj vyvíjaný a testovaný. Je to vlastne úžasne jednoduché – nahádžete do neho všetky výroky, prejavy a rozhovory dotyčného človeka a zrazu sa začnú vynárať slová, ktoré opakuje. Spojíte ich s udalosťami na ktoré reaguje a vytvoria sa isté vzorce uvažovania. Výhoda pri pozorovaní vrcholových politikov je, že sa vyjadrujú ku všetkému a často. (Nehovoriac o ich blogoch a tlačových správach, ale tie im píšu ich poradcovia a hovorcovia, preto sú nepoužiteľné.) Ja vlastne až čudné, že až prednedávnom sa niekto začal zaoberať myšlienkou tieto objekty začať sledovať a na základe toho anticipovať ich reakcie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hneď prvý deň fungovania sa dostavuje úspech. Reakcia na banálnu tlačovku opozičného lídra sa generuje odpoveď premiéra. Zhoda 65%, plus mínus zopár odchýlok. Za tento program raz bude niekto platiť ťažké peniaze. Je to ako ľudský život – čím ste starší, tým viac vám pomáhajú namiesto racionálneho uvažovania skúsenosti. Niektoré činnosti, nad ktorými ste predtým museli uvažovať, sú zautomatizované. Postupne ich je stále viac, pričom ideálny stav je dokonalé vypnutie mozgu. To je samozrejme nereálne, ale dá sa dostať veľmi blízko. Tento program bude ale po vychytaní niektorých múch raz neomylný. Čo nedokáže človek nikdy, dokáže počítač niekedy, je to vždy len otázka času.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po prvom týždni sa úspešnosť dostáva nad hranicu 80%. Stačí identifikovať kľúčové osoby, pridať ďalšie informácie a výsledok je stále presnejší. Je to ako šachový program, do ktorého stačí nahádzať dostatočne veľa šachových partií veľmajstrov a prepísať ich do algorytmov. Dnes už niet človeka, ktorý by šachový program pokoril. Nemá šancu. Je to ako hrať proti všetkým šachovým partiám v histórii. Šach je inak veľmi zaujímavý príklad, ako sa vyvíja ľudská myseľ. Ak by sa nevyvíjala, každá partia (pri zachovaní farieb) by mala skončiť rovnako, minimálne ak by sa hrala bezprostredne za sebou. Človek predsa vždy potiahne najlepšie ako vie. No je zaujímavé, že žiadna partia neprebieha rovnako. Ale to neznamená, že sa ľudská myseľ vyvíja neustále smerom nahor, iba toľko, že sa vyvíja. Ale ani to sa nedá porovnať s vývojom počítačového programu, ktorý sa každou partiou zdokonaľuje. On je vlastne v každom okamihu svojho vývinu na najvyššom bode efektivity. Bez výnimky a bez chyby. A to je cieľom projektu Virtus

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po mesiaci fungovania sa samozdokonalovaním a abstrahovaním informácií aj z ďalších krajín dostáva Virtus nad úroveň 87-percentnej zhody. Je to fascinujúce a desivé zároveň. V čase, kedy na každom slove premiéra záleží a kolíšu sa podľa neho akciové trhy na celom svete, sa dá jeho reakcia predvídať už nielen takmer presne obsahovo, ale začínajú sa už zhodovať aj kompletné vety, s použitím špecifických slov a slovosledom. Majitelia už začínajú opatrne rokovať s ratingovými agentúrami a šéfmi najväčších bánk. Je mi jasné, že toto bolo ich cieľom od začiatku, ale ako človek pracujúci s týmto programom už od čias jeho vytvárania, až po jeho súčasnú obsluhu si uvedomujem asi ako jediný jeho možné riziká. „Riziká“ je slabé slovo. Virtus má potenciál byť rozhodujúcim aktérom politiky, ekonomiky a vývoja spoločnosti ako takej. Upozornil som na to na jednej z každodennej porád, ale majiteľov to namiesto zamyslenia sa potešilo. Dokonca sa mi vysmiali, že takúto moju reakciu dopredu očakávali. Hm, nielen Virtus dokáže predpovedať budúce výroky. Určite ale nepredpokladali, ako na to zareagujem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhodol som sa odísť. Nechcem niesť zodpovednosť za následky ani jedného reálneho využitia. Prvý veľký predaj je na spadnutie, preto musím konať rýchlo. Oznamujem jednému z majiteľov, môjmu bývalému kamarátovi z detstva, že končím, ale že som ochotný zaučiť ešte pred prvým predajom niekoho iného. Zbytočne. So stoickým pokojom mi ukazuje nejakú klauzulu zo zmluvy, z ktorej som pred podpisom neprečítal ani riadok. Bol som vtedy plný nadšenia a navyše som mu dôveroval, že by ma nikdy takto chladnokrvne nenútil pokračovať. Teraz je to už ale príliš veľké a príliš rozbehnuté, aby som z toho takto jednoducho vycúval. Začať zaúčať niekoho nového ale musím. Nejaký Peter ku mne prichádza ešte v ten deň.

Na ostatnej porade došlo k hádke majiteľov. Úspešnosť stagnuje už druhý mesiac na úrovni približne 89%. Jeden z nich sa preriekol a oznámil, že väčšina potenciálnych klientov je ochotná zaplatiť požadovanú sumu až pri minimálnej hranici zhody 95%. Tá sa zatiaľ podarila dosiahnuť iba v dvoch individuálnych prípadoch, v rôzne dni. Práve tento človek pod vplyvom emócií prezradil, že rokoval s nemenovanou tajnou službou, ktorá je vraj ochotná dodávať kompletné prepisy „veškerej“ komunikácie ktoréhokoľvek klienta. Hoci nerád, musel som súhlasiť s jeho predpokladom, že v takomto prípade by sa úspešnosť dostala cez 90%-nú hranicu. Toto už ale nemá s pôvodným zámerom nič spoločné a ja zostávam paralyzovaný. Nikto nevie o možnostiach programu Virtus s takýmto prístupom ku komunikácii sledovaných objektov viac ako ja. Ak dokážeme odsledovať „veškerú“ komunikáciu sledovaného objektu, vrátane rozhovorov s jeho poradcami alebo s jeho manželkou, budeme sa neodvratne blížiť k... Bojím sa to domyslieť.

Po dvoch týždňoch prichádzajú prvé „tvrdé“ dáta o jednom zo sledovaných objektov. Mám sa vraj zamerať iba na neho. Čísla sú už po prvých výrokoch ohromujúce, všetky cez 95%-nú hranicu. Virtus triafa celé vety, ba dokonca už miestami aj celé odstavce.

Porada je tentokrát bez vývojárov a obchodníkov, v celej rokovacej miestnosti som iba ja a štyria majitelia. Oznamujú mi, že sa na základe dosiahnutých výsledkov rozhodli zmeniť stratégiu. Nebudú Virtus zatiaľ nikomu predávať, ale pokúsia sa z neho spraviť program na predpovedanie nie výrokov, ale udalostí. Sú presvedčení, že s dostatočným množstvom dát o sledovaných objektoch by dokázali predvídať konania a rozhodnutia nielen jednotlivcov, ale celých kolektívov, ako napríklad politických strán alebo predstavenstiev bánk. Pýtajú sa ma, či do toho idem s nimi, alebo ma kráľovsky vyplatia a pod prísľubom mlčanlivosti odídem. (Koniec prvej časti.)

Milan Kanovský

Milan Kanovský

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som obyčajný tridsiatnik, ktorý občas vidí veci inak, ako jeho okolie. Nikdy ale nedovolím okoliu prinútiť ma vidieť ich rovnako. Teraz je už len otázka, dokedy to bude skúšať... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu